Ο Αυγούστος του 1969 όπως αποδείχθηκε αργότερα είχε ένα τεράστιο ιδιαίτερο μουσικό ενδιαφέρον. Η ίδια η φύση της μουσικής άλλαζε και έπαιρνε μια μορφή καθοριστική για το μέλλον της. Δεν μιλάμε μόνο για το φεστιβάλ του Γούντστοκ που άρχισε τον δεκαπενταύγουστο του ’69 αλλά και για το γεγονός ότι σε ένα τριήμερο 19, 20, 21 Αυγούστου γράφτηκε ένα άλμπουμ που η σημασία του ακόμα και σήμερα παραμένει μεγάλη.
Εκείνες τις μέρες ο Miles Davis μπήκε στο στούντιο και έφτιαξε ίσως τον πιο ρηξικέλευθο δίσκο όλης του της καριέρας. Ο διάσημος τρομπετίστας της τζαζ έκανε το μεγαλύτερό του άνοιγμα σε ΟΛΟ τον κόσμο και ΟΛΗ την γκάμα της μουσικής. Μπορεί να μιλάμε για την απαρχή του jazz rock, όμως το “Bitches Brew” είναι κάτι πολύ ευρύτερο.

Στο ηλεκτρικό χωνευτήρι που έπλασε την αιχμή του δόρατος ενσωματώθηκαν η τζαζ του Duke Ellington με τα ακόρντα του Jimi Hendrix,το φανκ των James Brown & Sly Stone με τον avantgarde απόηχο της Σχολής του Darmstadt.Από τον πρωτοποριακό συνδυασμό προέκυψαν παρατεταμένες σουίτες που παρέπεμπαν περισσότερο σε κινήσεις κλασικής συμφωνίας παρά σε Jazz.Τα ασύμμετρα ρυθμικά στρώματα και ακόρντα που μοιάζουν να εκρήγνυνται προς όλες τις πιθανές κατευθύνσεις υποκινούνται από τη χρήση περισσοτέρων του ενός εκτελεστών σε μπάσο,κρουστά και πιάνο,ενώ όλοι οι συμμετέχοντες ενθαρρύνονται να ξεφύγουν από τα όρια της παρτιτούρας.
Ηλεκτρικά όργανα,γενναιόδωρη εκμετάλλευση του rubato, συστροφή αφρικανικών επιρροών με Ινδικές Ragas και η στουντιακή δεξιοτεχνία κατά την επανασυναρμολόγηση -στα πρότυπα της Musique Concrete- των μαγνητοταινιών που γράφτηκαν στη διάρκεια των τριήμερων ηχογραφήσεων αλλοιώνουν τη δομή του χωροχρόνου.Ο εμπλουτισμός του master με ηλεκτρονικά εφέ αναβιβάζει το θάλαμο ελέγχου σε μουσικό όργανο,ακολουθώντας τις pop αρχές που είχαν θεσπίσει ο George Martin για τους Beatles και ο Phil Spector.Για καθέναν από τους μουσικούς που συμμετείχαν στο εγχείρημα-όλοι κορυφαίοι ερμηνευτές στον τομέα τους- οι ηχογραφήσεις στάθηκαν εφαλτήριο σπουδαίας δημιουργίας και καριέρας στο μουσικό στερέωμα. και βλέποντας το αποτέλεσμα που παρουσίασαν οι Santana, η Mahavishnu Orchestra ή οι Weather Report μέσα στο διάστημα 1970-71, μπορούμε να διακρίνουμε τον καταλυτικό ρόλο που παίζει ο Miles Davis και το “Bitches Brew”
O Miles Davis με τον παραγωγό του δίσκου Teo Macero
Ο
Miles μπαίνει στο στούντιο έχοντας ένα
γκρουπ που αποτελούν οι Wayne Shorter (σοπράνο
σαξόφωνο ), Bennie Maupin (μπάσο κλαρίνο ), Joe
Zawinul και Chick Corea (ηλεκτρικά πιάνα ), John
McLaughlin (ηλεκτρική κιθάρα ), Dave Holland (μπάσο
), Harvey Brooks (ηλεκτρικό μπάσο ), Lenny White και
Jack DeJohnette (ντραμς ), Don Alias (κόνγκας ) και
Ben Riley (κρουστά ) και όλοι μαζί φτιάχνουν
πολυρυθμικές και πολυεπίπεδες συνθέσεις,
τέτοιες που δεν είχαν ποτέ ξανακουστεί
ούτε σε τζαζ ούτε σε ροκ περιβάλλον.
Ακόμα και τα σόλο βγαίνουν μέσα από
ομαδικό πνεύμα και συλλογική αντίληψη.

Από τη στιγμή που οι ηχογραφήσεις του “Bitches Brew” ολοκληρώθηκαν, στις 21 Αυγούστου 1969, και ο παραγωγός Teo Macero προωθεί τις μαγνητοταινίες για τα περαιτέρω, τίποτα πια δεν είναι το ίδιο στον κόσμο της μουσικής. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα επόμενα άλμπουμ που κυκλοφόρησε η Columbia με το όνομα του Miles Davis και που σχετίζονται άμεσα με το “Bitches Brew”, δηλαδή τα “Live/Evil”, “Big Fun”, “Circle in the Round”, που ολοκληρώνουν και διευρύνουν την αρχική εντύπωση. Μουσική που δίνει στον Miles επιπλέον stardom και σ’ εμάς περισσότερο υλικό για μελέτη και απόλαυση.

Επιγραμματικά σχόλια επί των συνθέσεων που περιέχονταν στην αυθεντική έκδοση
Pharaoh's Dance:εισαγωγή με σύνθεση του Joe Zawinul.Απεγνωσμένη προσπάθεια της τρομπέτας να δώσει ξεκάθαρο προσανατολισμό στο τοίχος της αταξίας και αβεβαιότητας που ορθώνεται σε ομόκεντρες κυκλικές τροχιές από τα υπόλοιπα όργανα.

Bitches Brew: Ατελείωτο ξετύλιγμα της μινιμαλιστικής γραμμής του μπάσου,σα φίδι που δαγκώνει την ουρά του.Πάνω στον άξονα της αυτοαναπαραγόμενης σπείρας δεσπόζει επαναλαμβανόμενη η τρίλια της τρομπέτας,άλλοτε αισθητή σα στρατιωτικό πρόσταγμα και άλλοτε σαν ικεσία.
Spanish Key:Ο παλλόμενος αυτοσχεδιασμός φτάνει σε σημείο βρασμού καθώς η τρομπέτα λοξοκοιτά παλαιά Ισπανικά σκαριφήματα με τα ηλεκτρικά πιάνα,την κιθάρα και το μπάσο κλαρινέτο να εξαχνώνουν τις εμφανιζόμενες μελωδικές γραμμές.
John Mc Laughlin:Μουσικό θραύσμα στοιχειωμένο από το μελωδικό αυτοσχεδιασμό της ηλεκτρικής κιθάρας.
Miles Runs the Voodoo Down:Φόρος τιμής και συνάμα επαναδιαπραγμάτευση της παράδοσης των Blues.Ο καμβάς της ακλόνητης ρυθμικής βάσης διαπερνάται από τα σόλο της τρομπέτας του σαξοφώνου και της ηλεκτρικής κιθάρας,με τη φωνή της πρώτης να κλιμακώνεται ανιχνεύοντας το παρελθόν και μέλλον της μουσικής έκφρασης.
Sanctuary:ιδανικό φινάλε σε σύνθεση του Wayne Shorter.Νοσταλγικός αποχαιρετισμός με μιγαδική φόρμα μπαλάντας στο παρελθόν που έμοιαζε πια να βρίσκεται έτη φωτός μακριά.
Δισκογραφικά το "Bitches
Brew" καλύπτεται πλήρως. Στην αγορά
υπάρχουν το original διπλό LP και το CD - με
bonus ή χωρίς. Επίσης, έχουν κυκλοφορήσει
οι "Complete Bitches Brew Sessions" σε CD box από
την Sony Music και LP box από την Mosaic (δυσεύρετο
). Για τα 40 χρόνια του "Bitches Brew" έχει
βγει μια special edition με CD, LP, DVD. Και, φυσικά,
υπάρχει σε όλες τις streaming πλατφόρμες
όσο και στο YouTube.Tο "Bitches Brew" παραμένει
μνημείο μουσικής υπερβατικότητας και
ύμνος στην ευθύνη που βαρύνει τους
σπουδαίους δημιουργούς να κατακτούν
με την έμπνευσή τους ανεξερεύνητα πεδία.
Bitches Brew-Miles Davis