Ο
Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας Ζαν-Πωλ
Σαρτρ στις 21 Ιουνίου του 1905, έρχεται
στον κόσμο «Ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος
να ζει ελεύθερος», υποστήριζε και ίσως,
τελικά, ο μόνος «περιορισμός» που είχε
ο ίδιος στη ζωή του ήταν η απεγνωσμένη
ανάγκη να πράττει και να σκέφτεται χωρίς
συμβιβασμούς και όρια.
Με
την ενηλικίωσή του ο Σάρτρ εξελίσσεται
σε έναν νεαρό, με φιλοσοφικούς στοχασμούς
και «εμβρυακές» πολιτικές ανησυχίες.
Σύντομα θα γνωρίσει τη Σιμόν ντε Μποβουάρ,
την γυναίκα που θα τον συντροφέψει σε
όλη του τη ζωή. Η σχέση τους προσδιορίστηκε
μέσα από τις ελευθεριακές αντιλήψεις
του Σάρτρ, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν
πλήθος παράλληλων ερωτικών σχέσεων και
να προκαλέσουν την συντηρητική κοινωνία
της εποχής τους.
jean paul sartre & simone de beauvoir
Η
φρίκη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, με
εγκλεισμό σε στρατόπεδο συγκέντρωσης
και συμμετοχή στον Γαλλικό αντιστασιακό
αγώνα, μετατρέπουν τον φιλόλογο Σάρτρ
, σε οραματιστή φιλόσοφο και βαθιά
πολιτικοποιημένο διανοούμενο. Με την
απελευθέρωση της Γαλλίας, ο Σάρτρ
κερδίζει την εθνική αναγνώριση
καταγράφοντας τα γεγονότα σε πρωτοσέλιδο
της αντιστασιακής εφημερίδας «Combat».
Ο
Ζαν-Πωλ Σαρτρ που γίνεται ο βασικός
εκπρόσωπος του υπαρξισμού του 20ού
αιώνα, ιδρύει, μαζί με τον Μορίς
Mερλό-Ποντί, το λογοτεχνικό περιοδικό
«Μοντέρνοι Καιροί», από όπου δημοσιοποιεί
τις αριστερές πολιτικές του θέσεις και
τις φιλοσοφικές του αναλύσεις. Στο έργο
του, ο άνθρωπος εμφανίζεται ως
απελευθερωμένος από την επιρροή κάποιας
ανώτερης ηθικής τάξης ή δύναμης, που θα
μπορούσε να ορίσει τη ζωή του και γίνεται
ο ίδιος κύριος των επιλογών του.
"Δεν ζήτησα
εγώ να γεννηθώ, επομένως δεν είμαι εγώ
υπεύθυνος για τις πράξεις μου."
Ενώ
άλλοι φιλόσοφοι θεωρήθηκαν θεμελιωτές
του υπαρξισμού, ο Σαρτρ ήταν αυτός
που τον έφερε στο προσκήνιο και δημιούργησε
το ομώνυμα γαλλικό κίνημα, υποστηρίζοντας
και εικονογραφώντας τις ιδέες του με
πληθώρα έργων από διαφορετικά λογοτεχνικά
είδη. Ο Υπαρξισμός (existentialisme) είναι
το κίνημα της σκέψης που προέβαλε την
ύπαρξη (existence) σε αντιπαραβολή και
αντίθεση με την ουσία (essence). Η τελευταία
αντιμετωπίστηκε ως απατηλό δημιούργημα
του φιλοσοφικού στοχασμού που παρέβλεπε
μέχρι τότε το άμεσο και οδυνηρό δεδομένο
της ύπαρξης. Ο Σαρτρ ανέφερε χαρακτηριστικά
με παιγνιώδες ύφος στα γαλλικά «η ύπαρξη
προηγείται της ουσίας» («L’existence
précède l’essence»).
Συνοψίζοντας
τελείως επιγραμματικά τα βασικά σημεία
της θεωρίας του, ο Σαρτρ υποστήριξε την
ανυπαρξία του θείου και τη δυνατότητα
ελεύθερης επιλογής του ατόμου. Είπε για
τον άνθρωπο πως « είναι καταδικασμένος
να είναι ελεύθερος» και τον έφερε
αντιμέτωπο με τις πράξεις του, αποδίδοντάς
του την αποκλειστική ευθύνη για αυτές.
Άλλωστε θεωρούσε ότι ανεξαρτήτως των
συνθηκών καθένας κρίνεται μόνο από τις
πράξεις του, που επιπλέον είναι και μη
αναστρέψιμες. Εξάλλου η -συχνά εφιαλτική-
κρίση των άλλων μόνο σε αυτές μπορεί να
βασιστεί και όχι στις προθέσεις ενός
ατόμου. Ως ιδανικό τίθεται η ελευθερία
επιλογής της δράσης και η ανάληψη της
ευθύνης που αναλογεί σε κάθε άνθρωπο.
Η πρωτοτυπία του, σύμφωνα με τη Σιμόν
ντε Μπωβουάρ ήταν το εξαιρετικό βάρος
που έδινε στην πραγματικότητα, παρόλο
που παραδεχόταν ταυτόχρονα την τρομερή
ανεξαρτησία της συνείδησης.
Κάποιοι
φιλόσοφοι θεωρούν πως οι θέσεις του
Σαρτρ είναι αλληλοσυγκρουόμενες,
συγκεκριμένα αναφέρουν πως ο Σαρτρ
στηρίζεται σε επιχειρήματα μεταφυσικού
τύπου παρότι ο ίδιος ισχυρίζεται πως
οι φιλοσοφικές θεωρήσεις του αγνοούν
την μεταφυσική, και πως η φιλοσοφία του
δεν αποτελούσε τίποτα άλλο παρά επίδειξη.
jean paul sartre & simone de beauvoir & ernesto che guevara
Ως
προς την κριτική για τις πολιτικές του
τοποθετήσεις και δημόσια υποστήριξη
των κομμουνιστικών κυβερνήσεων της
εποχής, κατηγορήθηκε ότι λειτουργούσε
ως απολογητής των τυραννικών και
απολυταρχικών καθεστώτων ως υποστηρικτής
του Σταλινισμού,Μαοϊσμού, και σύμμαχος
του Φιντέλ Κάστρο στην ΚούβαΕπιπλέον,
κατηγορήθηκε πως τα γραπτά του ενέπνευσαν
την ηγεσία των Ερυθρών
Χμερ στην Καμπότζη κατά τις
εκτεταμένες εκτελέσεις πληθυσμών στις
οποίες προέβησαν, καθώς ανάμεσα στα
μέλη της ηγεσίας υπήρχαν άτομα τα οποία
ήταν μαθητές και θαυμαστές του Σαρτρ.
Ο
Σαρτρ, ασπάζεται τον Μαρξισμό και
καταδικάζει τον Σταλινισμό. Παράλληλα
δηλώνει φανατικά άθεος. «Ο υπαρξισμός
δεν είναι τόσο αθεϊστικός που να
αναλώνεται προσπαθώντας να αποδείξει
ότι δεν υπάρχει Θεός. Αντιθέτως, δηλώνει
ότι, ακόμη και αν υπήρχε Θεός, το γεγονός
αυτό δεν θα άλλαζε τίποτα», δήλωνε.
Καιρό
αργότερα, ο Σάρτρ θα κάνει στροφή στην
πολιτική του σκέψη και θα ενταχθεί
στο Κομμουνιστικό Κόμμα Γαλλίας, μία
απόφαση που θα τον φέρει σε αντίθεση με
το παρελθόν του αλλά και με τον άλλοτε
σύντροφό του Αλμπέρ Καμύ. Μάλιστα θα
προεδρεύσει και της Γαλλοσοβιετικής
Ένωσης. Ωστόσο, η σοβιετική στρατιωτική
επέμβαση στην Ουγγαρία το 1956, που οδήγησε
στον θάνατο περίπου 2.500 εξεγερμένους
Ούγγρους, προκάλεσε την «οργισμένη»
αντίδραση του Σάρτρ, ο οποίος θα αποχωρήσει
από το ΚΚΓ, γράφοντας το άρθρο «Το
φάντασμα του Στάλιν».
Ταξιδεύει
στη Γερμανία για να συναντήσει τον
Αντρέας Μπάαντερ, ηγέτη της R.A.F, στην
Πορτογαλλία για να ζήσει από κοντά την
επανάσταση των Γαρυφάλλων, συμμετέχει
στο κίνημα για την απελευθέρωση Σοβιετικών
αντιφρονούντων και τάσσεται ανοιχτά
υπέρ της Ισλαμικής επανάστασης και του
Αγιατολάχ Χομεϊνί.
Το
1964, ο Σάρτρ στρέφει τα βλέμματα της
δημοσιότητας πάνω του, καθώς αρνείται
το βραβείο Νόμπελ. Το ανήσυχο πνεύμα
του, τον οδηγεί σε μία σειρά από παρεμβάσεις
στη κοινωνικοπολιτική ζωή της Γαλλίας
αλλά και διεθνώς. Μαζί με τον Μπέρτραντ
Ράσελ, προεδρεύει στο «δικαστήριο
Ράσελ», ένα φανταστικό δικαστήριο που
αποτελούνταν από ανθρώπους της διανόησης,
καταδικάζοντας τον Αμερικανικών
ιμπεριαλισμό στο Βιετνάμ. Το Μάη του
’68, παίρνει συνέντευξη από τον Ντάνιελ
Κον-Μπεντίτ, ηγετική φυσιογνωμία του
φοιτητικού κινήματος, με στόχο να
αναδείξει την ιδεολογική βάση της
εξέγερσης.
Κριτική
επίσης έχει δεχθεί και από τον Ναβίλλ
για το γεγονός ότι οι υπαρξιστές δεν
δίνουν απαντήσεις σε συγκεκριμένα
προβλήματα και καταστάσεις, δεδομένου
ότι ο άνθρωπος δρα μέσα σε πολύ
συγκεκριμένες καταστάσεις με πολύ
συγκεκριμένες επιροές την κάθε χρονολογική
περίοδο. Ενώ ο υπαρξισμός υποστηρίζει
ότι ο κάθε άνρωπος επιλέγει το τί θα
κάνει και δεν υπάρχει κάποια ηθική που
μπορεί να του υποδείξει πως θα δράσει.
Ο
ευφυής και αντιδραστικός, Ζαν-Πωλ Σάρτρ,
θα αφήσει την τελευταία του πνοή στις
15 Απριλίου του 1980. Την 19η Απριλίου,
περίπου 50.000 άνθρωποι θα πουν το στερνό
αντίο, στον άνθρωπο που σημάδεψε με τις
θέσεις του την φιλοσοφία του 20ού αιώνα.
"Η κόλαση είναι οι άλλοι."
"Όλα έχουν
γίνει κατανοητά, εκτός από το πώς να
ζούμε."
"Ο φασισμός
δεν ορίζεται από τον αριθμό των θυμάτων,
αλλά από τον τρόπο που τα σκοτώνει."